Călătorii în trecut: Pasajul Unirii construit în doar 34 de zile
Pasajul Unirii: De la construcția record din Anii '80, la renovarea modernă din 2022 și acum la reconstrucția integrală ce va începe în 2025
Pentru mulți locuitori din București, Pasajul Unirii reprezintă o arteră vitală, ce leagă nordul de sudul orașului într-un mod eficient și rapid. Cu toate acestea, puțini știu povestea sa fascinantă, începând de la construcția rapidă din anii '80 până la renovările moderne din 2022.
Aflat în inima capitalei, Pasajul Unirii a fost o necesitate stringentă încă din anii '80, când traficul aglomerat din zona Piața Unirii a impus o soluție ingenioasă. Autoritățile au decis construirea unui pasaj subteran care să faciliteze circulația și să elibereze suprafața de străzi. Cu toate că s-a născut într-o perioadă marcată de provocări și restricții, construcția sa rapidă și eficientă a rămas o legendă urbană.
Într-adevăr, construcția a fost una remarcabilă. Ministerul Construcțiilor Industriale a fost responsabil de execuție, iar Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto a realizat planurile și schițele necesare. O curiozitate de notat este faptul că ministrul construcțiilor de atunci, Ion C. Petre, și-a stabilit temporar locuința chiar pe șantier, evidențiind importanța proiectului.
Lucrările au început cu aproximativ cinci luni înainte de cele 34 de zile de construcție intensă. Cu sute de muncitori implicați, proiectul a avut ca provocare supratraversarea a două magistrale de metrou și a râului Dâmbovița. Cu toate acestea, în iunie 1987, Pasajul Unirii a fost inaugurat cu fast, devenind rapid o rută vitală pentru traficul din oraș.
Deși a fost un triumf al ingineriei și construcției pentru vremea sa, trecerea anilor a adus cu sine nevoia de reabilitare și modernizare. În 2022, Pasajul Unirii a fost închis pentru lucrări ample de renovare, în valoare de 12 milioane de euro. Acestea au inclus instalarea unui nou sistem de semnalizare și limitare a înălțimii maxime admise, menit să prevină incidentele și să faciliteze circulația.
Astăzi, Pasajul Unirii rămâne un simbol al ingeniozității și rezistenței sale în fața trecerii timpului. Ca o verigă vitală în infrastructura urbană a Bucureștiului, el continuă să deservească zilnic zeci de mii de mașini, fiind o mărturie a modului în care construcția din trecut se împletește cu modernizarea prezentului pentru a crea un viitor mai bun pentru oraș și locuitorii săi.
În contextul acestor eforturi de modernizare și îmbunătățire a infrastructurii orașului, Primăria Sectorului 4 din București a lansat un proiect ambițios de reconstrucție a Planșeului Unirii, anunțând o investiție masivă de aproximativ 800 de milioane de lei, asigurată de Guvern. Declarația privind demararea acestui proiect crucial pentru infrastructura orașului a fost făcută de edilul Sectorului 4, Daniel Băluță, subliniind angajamentul autorităților locale pentru îmbunătățirea calității vieții și facilitarea mobilității în București
Articol scris de ZonadeSud.ro în 29 Ianuarie 2024