Ruta București- Giurgiu se redeschide după 2 decenii

Începând cu data de 1 iunie, linia de tren București-Giurgiu se redeschide, marcând astfel un moment important după o pauză de 19 ani. CFR Călători va opera 14 trenuri pe zi pe această rută, conform unui anunț publicat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pe rețelele sociale.

Linia de tren București-Giurgiu, una dintre cele mai vechi din România, inaugurată în 1869, a fost închisă în august 2005, după prăbușirea Podului peste Argeș de la Grădiștea. Recent, constructorul PORR a finalizat testele de rezistență la viaductul nou construit peste Argeș, deschizând astfel calea pentru reluarea serviciilor feroviare.

ARF informează că lucrările de reconstrucție a podului CF de pe râul Argeș au fost finalizate, permițând redeschiderea serviciului feroviar de călători pe ruta București Nord Gr.A/Gr.B – București Progresu – Giurgiu. Vor fi introduse un serviciu Regio Metropolitan între București Nord Gr.A/Gr.B și București Progresu, și un serviciu Regio între București Progresu și Giurgiu.

Contractul pentru construirea noului pod peste Argeș și modernizarea liniei între Vidra și Comana (12 kilometri) a fost semnat în 2020, cu o valoare inițială de 472 milioane lei, ulterior suplimentată la 590 milioane lei.

"Acțiuni preliminare ale ARF în vederea redeschiderii serviciului de transport feroviar public de călători pe ruta București Nord – București Progresu – Giurgiu

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, începând cu data de 01.06.2024, urmare a finalizării lucrărilor de reconstrucție a podului CF de pe râul Argeș, se preconizează redeschiderea serviciului feroviar public de transport feroviar de călători, pe ruta București Nord Gr.A/Gr.B – București Progresu – Giurgiu și retur, prin introducerea unui serviciu Regio Metropolitan între București Nord Gr.A/Gr.B și București Progresu, precum și a unui serviciu Regio între București Progresu și Giurgiu. Precizăm că acest serviciu va fi efectuat de operatorul de transport feroviar de călători S.N.T.F.C. CFR-Călători S.A., cu 7 perechi de trenuri pe zi, conform unui program preliminat. Astfel, ținând cont de faptul că termenul de 01.06.2024 este devansat față de cel luat în considerare, în studiul ARF ce a făcut obiectul proiectului cod SMIS 1398951, prin care s-a stabilit obligația de serviciu public care a stat la baza CSP 2022-2032, ARF a lansat în consultare publică proiectul de Decizie a Președintelui ARF pentru aprobarea încheierii Actelor adiționale nr. 6 pentru perioada 01.01.2024 – 31.12.2024 la contractele de servicii publice aprobate prin HG nr.1453/2022. Totodată, menționăm că, în viitorul apropiat, ARF va demara organizarea unor proceduri competitive între cei 6 operatori români care implementează Contractele de Serviciu Public feroviar, în scopul suplimentării serviciului de transport feroviar, pe ruta București Nord – București Progresu – Giurgiu, astfel încât să se ajungă la 19 perechi de trenuri pe zi, în funcție de rezultatele înregistrate și de solicitările primite.” au declarat reprezentanții ARF.

Lucrările de reparații pentru redeschiderea liniei nu includ dublarea sau electrificarea căii ferate, aceste etape fiind planificate pentru faza a doua a proiectului. Noul pod peste Argeș, o construcție impresionantă de 1.131 metri lungime, cu o deschidere centrală de 145 de metri, este a doua ca mărime după Podul de la Cernavodă.

În zona râului Argeș, traversarea va fi realizată printr-o structură simplă de tip grindă cu zăbrele, cu deschideri de 70m+145m+70m, și cuvă de balast. Pe malul stâng al Argeșului, în direcția București, se vor construi viaducte de acces cu opt deschideri de 30 metri, iar pe malul drept, în direcția Giurgiu, vor fi 23 de deschideri de 30 metri și trei deschideri de 33 metri.

Acest proiect este corelat cu un proiect IPTANA din 2017 pentru amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița în scopuri de navigație și alte utilizări, redeschizând discuțiile despre canalul București-Dunăre.

bucuresti-giurgiu

Articol scris de ZonadeSud.ro in 24 Mai 2024